Entrar al mercat del lloguer vacacional és una decisió que garanteix un benefici econòmic per aquelles persones amb propietats on no resideixen normalment o que disposen d’una empresa amb un catàleg de propietats de lloguer. No obstant, a més de la gestió i el compliment de la normativa legal existeixen altres responsabilitats, començant per assegurar que l’allotjament sigui un entorn segur tant per a la tranquil·litat del propietari com la de l’hoste que s’allotja. Encara que hem de fer el possible per evitar-les, les incidències poden succeir en qualsevol moment i és a les nostres mans com a propietaris o gestors aconseguir que el seu impacte es redueixi al mínim.
Què és bàsic a la seguretat d'un lloguer vacacional?
Fer una inversió en seguretat no ha de percebre’s com una molèstia, doncs sempre serà beneficiós pel propietari i l’hoste. Les conseqüències d’un accident que es podria haver evitat sempre seran majors que el temps i el cost invertit en una bona planificació de seguretat des de l’inici de l’activitat. És recomanable que abans de l’inici de l’activitat l’allotjament o allotjaments dels quals es disposi estiguin degudament assegurats. Per exemple, una assegurança de responsabilitat civil ens assegura cobertura al propietari i a l’hoste davant qualsevol incidència, fins i tot en els danys a tercers. Una altra opció seria l’assegurança d’hores que a vegades ja s’inclou a través dels canals de lloguer i cobreix legalment els danys als mateixos hostes i a les zones comunes. La recomanació més completa que ens poden oferir les asseguradores és la pòlissa multirisc que cobreix tot el que s’ha mencionat anteriorment en les dues opcions.
Una vegada hem assegurat el nostre allotjament és moment de considerar sistemes de seguretat com l’alarma antirobatori i antiincendis. Al tractar-se d’allotjaments que poden estar durant llargs períodes de temps sense ocupació, és necessari estar protegit davant de lladres que aprofiten les temporades on l’entrada de turistes és baixa per accedir a la vivenda. A més a més, un detector de fums i alarma d’incendis ens protegirà de possibles descuits dels hostes. És recomanable revisar on col·locar aquests dispositius antiincendis a zones estratègiques o saber on han de situar-se si la llei els exigeix.
Per descomptat, tota la informació relativa a la seguretat i normativa de l’allotjament ha d’estar degudament indicada i comunicada als hostes abans de la seva estada. Tenint això en compte, és recomanable que el propietari elabori un document de normativa d’ús de l’espai que inclogui també indicacions de seguretat com la localització d’equipaments d’emergència com extintors si n’hi ha a la vivenda. Amb el software d’Icnea és possible utilitzar les eines incloses per a la programació d’emails automàtics que ens ajudin a fer arribar tota aquesta informació als hostes abans de la seva arribada. A més, amb la webapp dedicada als hostes és possible incloure aquesta informació i molt més.
La importància del manteniment
Un cop els elements bàsics de seguretat s’han implementat i hem preparat les comunicacions haurem de tenir en compte els manteniments periòdics. Això no fa referència només als dispositius de seguretat i alarma, parlem de tota la vivenda i les seves instal·lacions. Sistemes de calefacció a l’hivern i refrigeració a l’estiu, així com aixetes i il·luminació. Tenir en compte aquests elements no només ens ajudarà a guanyar la confiança de l’hoste i causar una bona impressió, també evitarem accidents per mal funcionament i ens assegurem que tot estigui en òptimes condicions abans de l’accés dels nous hostes.
Finalment, és important destacar la necessitat de mantenir un contacte constant amb els hostes una vegada han accedit a l’allotjament per qualsevol incident o dubte a resoldre respecte a l’ús de la vivenda.