L'origen del concepte 'tercer espai' es concebia com un espai mental per distingir el primer lloc, la pròpia llar, i el segon lloc, la feina. De manera que el tercer era l'espai complementari dedicat a la vida social i la interacció d'una comunitat per la creació i difusió d'idees sobre qualsevol temàtica d'interès (cultural, informàtica, de cuina, entre altres).
Aquest concepte amb els anys ha anat evolucionant i adaptant-se als temps d'ara. Podem dir que aquests tercers espais s'han trobat en biblioteques, centres socials i/o models de cafeteries workcoffee com Starbucks, que és el precedent de l'actual concepció del 'tercer espai'.
Avui en dia amb la digitalització pràcticament no es fa distinció de l'espai físic i digital. Aquest ha fet que la interacció merament social sigui molt més constant ja que estem completament interconnectats, i per tant, hi hagi menys necessitat de cerca d'un espai físic per interactuar i compartir idees.
Així doncs el tercer espai actualment ha començat a tenir sentit com a zones tranquiles i acollidores per treballar en equip o sol, imprescindible amb connexió wifi i amb una cuina on poder preparar cafè i menjar.
Amb la pandèmia, molts professionals han trobat dificultats d'espai a casa per poder treballar. Aquesta ha estat un gran accelerador de la cerca de nous 'tercers espais' i ho seguirà sent amb les noves tendències professionals que es practiquen com el teletreball i les jornades flexibles. Tanmateix ha estat una gran oportunitat de negoci per algunes empreses importants del sector turístic i el lloguer vacacional que necessiten generar ingressos mentres no es recupera el volum habitual de viatgers.
Airbnb, per exemple, està utilitzant
Airbnb for Work per facilitar a les empreses i treballadors tres tipus d'espais. El primer, allotjamnent per pernoctar. El segon, experiències de team-building. L'últim, espais de treball creatius, tranquils i amb connexió wifi orientats tant al treballador individual com als equips de treball que necessiten zones de reunió.
Els gestors de propietats poden aprofitar aquesta oportunitat per oferir alguns dels seus espais per aquest fi. Les opcions per tenir aquest tipus d'espais poden ser infinites. De fet, alguns hotels estan oferint les seves habitacions com a oficines durant el dia i com a allotjament per dormir de nit. Els hi diuen "hotels híbrids" i és una manera de no tenir que reconvertir alguns dels apartaments o habitacions en espais únics de treball o de dormir. Habilitant l'habitació com a un lloc flexible per ambdues coses dóna l'oportunitat de poder diversificar el producte ofert, adaptar-lo a la demanda actual i augmentar els ingressos ja que una mateixa habitació es llogueria dues vegades al dia. Com a extra, permet poder sobreviure en els temps d'estancament que està vivint actualment el turisme d'oci.
En conclusió, el surgiment dels 'tercers espais' és una nova oportunitat de negoci pel sector de lloguer vacacional no només per la creixent demanda que s'està generant amb els nous hàbits de treball sino també com a estratègia de diversificació del producte d'un allotjament.