Més enllà dels números, la pandèmia pel Covid-19 està tenint un gran impacte a la població general, que s’ha vist afectada per les restriccions establertes a cada país, com el tancament de fronteres, la declaració del confinament absolut en els països més afectats (com Xina, Itàlia i Espanya), el tancament de comerços i la parada general de l’activitat professional no essencial, entre altres mesures. Això ha significat la immobilització del sector turístic no només per la prohibició marcada pel govern de mantenir oberts els establiments o de mantenir actiu el transport de passatgers, sinó també pel pànic de les persones a exposar-se al virus.
Varies fonts professionals del sector coincideixen en que l’ocupació mitja del mes de març de 2019 en comparació amb la del mes de març ha baixat un 40%. Aquesta contracció cada vegada està essent més accentuada ja que s'estan registrant cancel·lacions a diari.
De moment no podem saber les pèrdues econòmiques que tindràn que suportar els establiments turístics per motiu del Covid-19, ja que desconeixem quan temps paralitzarà la por als usuaris abans de tornar a viatjar. Però les dinàmiques de consum, especialment dels viatgers, ja han canviat completament induïdes per la desconfiança, l’austeritat i la incertesa.
Conseqüències
L’impacte que està tenint i que tindrà a la població aquesta crisis sanitària l’hem dividit en tres tipus, econòmic, social i psicològic, encara que tots ells interaccionen entre si.
Social. Degut al confinament, les persones s’han vist obligades a fer-ho tot a casa, de manera que han pogut veure una reducció de les seves despeses i un consum més racional. Això pot canviar els hàbits de consum i induïr a una part de la població a replantejar-se la costum prèvia a la crisi d’acudir amb freqüència als restaurants.
Psicològic. Per una part, es té que considerar la por i la prudència de les persones a sortir per no exposar-se al virus. Per altra part, i relacionat amb l’anterior, el retorn al casolà, al local i a un producte de proximitat.
Futur
No obstant, desde Icnea volem donar un missatge d’esperança. Si mirem enrere i veiem què va passar durant la crisi econòmica de 2008, veiem que justament els apartaments turístics van ser els que van sortir reforçats respecte el sector hoteler, doncs les famílies valoraven no només la comoditat d’allotjar-se a un habitatge vacacional, sinó també que el pressupost global de les vacances era notablement més baix al poder menjar i sopar a l’apartament i no al restaurant.
Per tant, no seria gens extrany que tornés a passar el mateix, i que la recuperació del sector turístic vingui de la mà del nostre àmbit, els apartaments turístics.
Solucions i propostes
Per tot això, creiem que el missatge que s’ha de donar als viatgers és de positivitat i flexibilitat. Per exemple, utilitzar polítiques de cancel·lació més relaxades, estar oberts a canvis de reserves d’última hora perquè no acabin en cancel·lació, animar als clients a reservar per dates futures, estar en constant contacte amb el client, entre altres opcions.
En conclusió, plantejar i definir l’actuació de l’empresa tenint en compte la situació generada, per reprendre l’activitat en els pròxims mesos.