En les últimes setmanes hem llegit una mica de tot sobre què passarà en el món del lloguer turístic. Alguns són més optimistes que d’altres, però en qualsevol cas tots estan d’acord en que aquesta pandèmia mundial del Covid-19 ha transformat el turisme. Simplement no serà com abans, almenys pel que resta d’any. El fet que no es podrà viatjar a nivell internacional, encara que sigui de moment, representa el punt més crític donat que en el seu dia va ser el que va fer possible que el turisme es convertís en una de les indústries més importants del món. Podem dir que hem tornat a 20-30 anys enrere quan els bitllets d’avió eren molt cars, el turista no podia somiar en viatjar lluny com en aquest segle i el pressupost destinat al turisme era limitat en favor d’altres necessitats. D’entre múltiples efectes d’aquesta situació que hem pogut observar en el món del lloguer de curta estada, un essencial és la transformació del turista. A qui podrem allotjar en els pròxims mesos? Com podria canviar el perfil de l’hoste a curt termini?
Alguns indicis es poden trobar mirant el passat encara que el temps sense dubte ha anat afegint nous elements, com per exemple, la tecnologia moderna i/o evolució de gustos, tendències i modes. No obstant això, intentant imaginar al nostre futur hoste esperem que probablement reuneixi aquestes característiques:
- Arribi en companyia
- Arribi a l’allotjament via terrestre
- Necessiti d’indicacions per saber on anar
- Sigui el turista nacional
- Presti més atenció a la higiene
- Estigui més predisposat a comprar més productes locals que abans
- Sigui més sorollós de l’habitual (quan estigui a la propietat)
- Faci estades més llargues
Quines consideracions podem tenir d’aquest hipotètic perfil? Com pot un gestor de propietats utilitzar aquestes previsions al seu favor? Alguns aspectes donen cabuda a pràctiques de les que l’empresa es podria beneficar, tant a nivell econòmic com de marca.
En primer lloc, podem esperar que després de tant aïllament forçat un viatger normalment solitari sigui més propens a optar per la companyia. En segon lloc, si el client arribés en autobús o tren, tindrà la necessitat d’un servei de transfer desde l’estació d’arribada fins a la propietat. En aquest cas, molt probablement, també necessitaria llogar un mitjà de trasnport per moure’s durant l’estada. De manera que oferir un servei de transfer i lloguer pot representar una oportunitat interessant.
El transport terrestre és generalment més lent, cosa que podria ser una idea incloure o oferir com a suplement de l’estada. Els hostes sense dubte voldràn moure’s pel territori de manera que necessitaran indicacions sobre on anar i sobre tot necessitaran disposar de diferents alternatives. Doncs els espais socials com la platja, restaurants, etc es veuràn limitats en quan a la capacitat de persones per respectar les mesures de precaució i distància, de manera que podria ser més difícil accedir. Per tant serà bo que el client pugui disposar de varies opcions.
Aquest aspecte serà un verdader repte on el gestor podrà demostrar profund coneixement del territori. També com ja hem comentat, es tindrà que considerar que molt probablement els hostes seran nacionals, vista la impossibilitat de viatjar a nivell internacional, i que tinguin ganes de compartir les seves experiències per arribar a l’allotjament amb l’amfitrió. Això podria ser una bona oportunitat per donar un tracte més proper i augmentar les possibilitats de rebre una bona review.
Una altra conseqüència de la pandèmia Covid-19 és una major atenció a la higiene de la propietat i és més que probable que l’hoste vulgui comprovar-ho quan estigui en persona. En aquest sentit seria convenient dotar la propietat de productes de neteja i desinfecció. A més, si els hostes només poden arribar al destí via autobús, tren o cotxe serà més fàcil que comprin productes locals i no pas els portin des de casa. Les companyies aèries ara han limitat el pes del transport de líquids, de manera que serà una bona ocasió per adquirir productes típics locals sense massa restriccions. Si un gestor s’organitza bé pot fer d’aquesta situació una fantàstica oportunitat per generar un ingrés addicional. I sobretot, donar suport al territori local fent de connectors entre demanda i oferta dels productes típics locals.
Una altra consideració important és que una part dels hostes prefereixen no córrer riscos sortint per la nit i acabant socialitzant a casa. Això significa que no estaran pel carrer i els veïns podrien patir aquesta decisió. Doncs al estar més hores a casa poden notar més soroll i moviment. Anticipar-se al risc i avisar als veïns de tenir paciència i prendre totes les precaucions possibles podria evitar conflictes.
Per últim, inclús si les restriccions disminueixen, per ara aquestes seguiran existint perquè el turista no podrà dividir les seves vacances en varis destins. Més aviat haurà d’escollir un destí i allargar l’estada. Oferir un descompte per llarga estada pot ser una bona opció per la que molts clients es decantin a escollir la vostra propietat.
En conclusió, encara que la situació sigui crítica, el lloguer de curta estada té interessants oportunitats per explorar i potenciar l’experiència a l’hoste. Cosa que podria enfortir la pròpia marca i augmentar els ingressos per agilitzar la recuperació d’aquest període d’estancament.